Талант та елітарність



ІІ віртуальна науково-практична конференція
педагогів м.Чернівців
«Талант  та елітарність»


Позашкільна освіта

Косило Ольга Ігорівна,
керівник гуртків - методист
 "Дизайн", "Майбутні моделісти"
Чернівецького центру юних 
техніків ім. Л. К. Каденюка

Машина часу
(методичні рекомендації проведення творчих занять у літньому таборі)



Вступ

Даний курс розрахований на дітей 1 – 6 класів. В ньому намагаюсь просувати ідеї розвиваючого навчання, оскільки воно дозволяє вийти не тільки на високий рівень у навчанні, але й допомагає дитині стати творцем, бути впевненою і самостійною особистістю. Курс вчить фантазувати, але, в той же час, аналізувати можливість створення того, чи іншого проекту.

Дуже важливим є  планування навчання у відповідності до індивідуальних потреб вихованців з урахуванням вікових особливостей дітей та їх емоційний стан на момент початку заняття. Тому планування заняття провожу тільки в загальних рисах, ставлячи перед собою мету досягти запланованого результату (отримання дітьми знань та практичних навичок за певною темою).

Навчання у цьому курсі відбувається за спіраллю, тобто кожне наступне заняття призводить до поглиблення і осмислення певної теми, але не повторення.

Тривалість заняття складає 2 академічні години (з перервою). Кожне заняття з циклу може бути проведене окремо, як самостійна завершена частина. Але якщо є можливість провести цикл занять, тоді відкривається можливість створити колективний проект, в якому всі заняття, це етапи пізнання, та творчої реалізації кожного конкретного вихованця. Цикл передбачає 4-5 занять.

Заняття 1
Пропоную вам на першому занятті створити з дітьми машину часу (бажано, але необов’язково, у вигляді дверей), щоб на наступні заняття заходити, якби через машину часу, потрапляючи в ту, чи іншу епоху. Для створення Машини Часу можна використати підручні матеріали (упаковку від великогабаритних предметів), смітниковий матеріал (пробки, пляшки, дроти, диски,  тощо)

-      - Уявіть собі, що у вас є Машина Часу. Куди б вам хотілось помандрувати, в майбутнє, чи в минуле? В якій конкретно час і чому?
-            -   А, можливо, хтось з вас знає, хто першим вигадав поняття Машина Часу?

Першим поняття мандрівки у часі вигадав письменник Герберт Уеллс. Його науково-фантастичний твір «Машина часу» (виданий у 1895 році) ввів у фантастику ідею мандрів у минуле і майбутнє на Машині Часу.
Як же виглядає машина часу? Тут у кожного своє бачення…                                            
рис. 2

рис. 1

рис. 3
-   Діти, уявіть себе інженерами-конструкторами, які проектують машину для мандрівок у часі. Але, як справжні вчені, ви маєте спочатку створити креслення майбутньої машини. Якою ви її собі уявляєте, продумайте все до дрібниць. Але не забувайте, що ви одна команда, яка працює над спільною задачею -  Машиною Часу. Тому, після закінчення проектування, кожен з вас обов’язково захистить свій проект. Надалі, ми з вами, колегіально, створимо один загальний проект з використанням ваших креслень. Цей проект ми будемо разом втілювати у життя.

рис. 4
рис. 5
Для втілення проекту «Машина Часу» рекомендую поділити дітей на групи, наприклад:
  1. Група – виготовляє сам корпус Машини
  2. Група – виготовляє панель управління, тощо…
Насправді кількість і види груп за діяльністю повністю залежать від колективу дітей, як вони уявили собі машину часу, як промалювали деталі у своїх креслення. Поділ колективу  на творчі групи варто проводити об’єднуючи дітей які детально промалювали (продумали) конкретний елемент майбутньої Машини Часу. Тобто, у одних краще промальована сама машина, у інших панель…

Діти працюють в групах, роль керівника полягає у вирішенні технічних складнощів (як і чим краще закріпити цей елемент, які матеріали з наявних можна використати, тощо)які виникають у дітей в процесі роботи. АЛЕ важливо намагатися не нав’язувати своє бачення, тому що, як правило, навіть одна фраза вчителя про те як би було краще призводить до того що діти починають очікувати подальших інструкцій і перестають творчо мислити.                                                                             
-        -  Ну що ж, ми молодці! Нам це вдалось. Тепер у нас є  машина часу. І ми  зможемо мандрувати у різні епохи.

Якщо це окреме заняття то можна запропонувати дітям закріпити отримані навички самостійно вдома.

-          - Попробуйте дома з смітникового матеріалу створити свою власну Машину часу.

Якщо це заняття з циклу, то необхідно зацікавити дітей:

-              -   Пропоную вам на наступному занятті відправитися у період коли Земля тільки народжувалася.

Таке заняття може бути початковим для будь якого циклу занять. Наприклад, з 6-9 річними цікаво мандрувати по епохам зародження землі завітавши в епоху динозаврів. З 10-11-річними дітками можна помандрувати у стародавні Єгипет, або Грецію, і ознайомитись з культурою та мистецтвом тих часів. А можна зануритись в історію давньої Русі, тощо.

Заняття 2
Перед тим як розсістися по місцях, кожна дитина проходить через «Машину Часу».

- Ну що, всі зайняли місця в Машині Часу? Застібуємо паски, заводимо двигун і переводимо стрілку часу на той період, коли наша планета народжувалася. З моменту виникнення планети  і до моменту появи перших живих істот пройшли мільйон років, пропоную подивитись як це відбувалося (до уваги дітей фільм про етапи формування Землі, про ери до того моменту коли починають з’являтися перші рослини, приблизно до 22 хв)

Цікаво? Пропоную вам створити власний проект, в якому ви відтворите пейзажі Землі на ранніх етапах її існування. Кожен з вас створить свою міні діораму.

Діорамою називають картину з предметним переднім планом, відносять її до масштабного мистецтва. Але існують настільні міні діорами, які ми з вами і створимо…

Для створення діорами кожному з вас знадобиться коробка з під цукерок та кольоровий офісний папір. Первісний пейзаж створюємо в техніці моделювання з зім’ятого паперу. Приклади на фото, але кожен створює свій власний первісний пейзаж. Вперед! У вас все вийде!

Дане заняття не передбачає ніяких технологічних карт, так як основним матеріалом є зім’ятий папір, а це дуже пластичний матеріал, і обмежувати фантазію дітей шаблонами не варто. Пейзаж може бути любим, як зігнуть папір, так і буде добре.
 

-          -  Ви молодці у вас, у всіх вийшли чудові діорами. 

Якщо це окреме заняття, можна запропонувати дітям самостійно пофантазувати і заселити свою первісну землю. Якщо з циклу, то розкрити дітям що далі зупинка Машини часу відбудеться в епосі появи рослинності.

!!! Цікава проблема, робота зі зім’ятим папером показала, що майже всі діти ніяковіють і не знають, що робити, коли їм пропонуєш  пом’яти листок паперу. Це саме той момент здивування який важливий для дітей.  

Під час проведення занять можна провести фізхвилинку.

Гра «Вулкан» (під час роботи у дітей утворюється чимало обрізків паперу, тому розминку проводимо з подвійною метою - прибрати робоче місце і трохи порухатись). Дітям пропонується зібрати всі НЕПОТРІБНІ шматочки паперу і сформувати з них м’ячики.

Вулкан народився : діти з паперовими м’ячиками присідають.

Вулкан росте: поволі піднімаються і тягнуть ручки догори.

Почалося виверження: підкидають свої м’ячі якомога вище.

Вулкан засинає: присідають і складають ручки, наче сплять.

Заняття 3

Спочатку всі діти проходять через машину часу створену на першому занятті, і знов розпочинаємо першою фразою з 2 заняття 

-        -  Ну що, всі зайняли місця в Машині Часу? Застібаємо паски, заводимо двигун і переводимо стрілку часу на той період, коли на Землі почала з’являтись перша рослинність, а саме Еон: Фанерозой, ера: Палєозой, період: Девон.
Довгий час суходіл утворювали мертві долини з вулканами і розкиданим всюди камінням. Аж поки не з’явилися перші рослини. Девонський період тривав приблизно 60 мільйонів років. Саме тоді і почався бурхливий розвиток біологічного життя. Які ж рослини були найпершими? Їх назвали риніофітиВони достатньо гарно збереглися в скамянілостях. Наука палеоботаніка по цим кам’яним літописам вивчає пробатьків сучасних рослин.
А як це відбувалось пропоную подивитись…  

(До уваги дітей пропонується відеофільм про первісну рослинність. Перегляд фільму орієнтовно з 22 хвилини  до 45 хвилини)



   -    Ви побачили, якою можливо була рослинність на нашій планеті. Але це тільки, частинка відтворених рослин тих часів, ті що збереглися у вигляді скам’янілостей та відбитків. Тому пропоную пофантазувати, і створити власні дивовижні рослини. Отже, сьогодні ми будемо заселяти наші діорами дивовижними, нині не існуючими рослинами…
   
  
  
Знов-таки пропонувати якісь технологічні карти, не має змісту, потрібно щоб діти фантазували і відтворювали власне бачення. В більшості випадків достатньо просто пояснити, що зім’ятий папір дозволено складати, згинати, вирізати одразу декілька шарів, для отримання однакових елементів.  Але деякі прийоми роботи з зім’ятим папером варто показати. 
1. Зминаємо папір
2. Робимо глибокі надрізи

3. Скручуємо
джгутики
 Досвід показав що далі дітям варто просто підказати, що вони можуть відштовхуватися від форм реально існуючих рослин, але вносити своє бачення, а якими ж вони були.

-                    -   У вас вийшли чудові рослини, давайте  розмістимо їх на діорамах.

-       -  Ви молодці, тепер планета готова до заселення Динозаврами. Пропоную на наступному занятті відправитися в епоху динозаврів.

Якщо це заняття одного дня, то треба запропонувати діткам, спробувати самостійно заселити свою планету динозаврами, або іншими істотами які, на Їх думку, жили у минулому.

Заняття 4

Спочатку всі діти проходять через машину часу створену на першому занятті, і знов розпочинаємо першою фразою з 2 заняття 

-   Ну що, всі зайняли місця в Машині Часу? Застібаємо паски, заводимо двигун і переводимо стрілку часу на той період, коли на Землі почали з’являтись хребетні тварини. 225 міліонів років назад в тріасовий и крейдовий періоди. А саме в період панування динозаврів.

- Чому саме, хребетні тварини? Тому що безхребетні тварини, почали з’являтися майже одночасно з рослинністю. 

Динозаври, хто вони? Термін «динозавр» був введений в 1842 році англійським біологом Річардом Оуеном, для опису перших скам’янілих залишків давніх ящерів, які здивували вчених своїми розмірами. Слово походить від грецького deinos — «страшний, жахливий, небезпечний» та sauros — «ящір». Пропоную знов подивитись, як це відбувалося (перегляд з 45 хвилини)

-         А тепер давайте створимо динозаврів. Працювати будемо з зім’ятим папером.

Хід роботи:

                 1.  Беремо квадрат паперу з стороною приблизно 20 см і зминаємо його.
2      2. Робимо надрізи, як показано на малюнку.
3.     Одягніть папір на долоню, щільно обхопіть іншою рукою. Сформуйте випуклу форму.
1    4.  Трохи відступіть від кутка, спочатку стисніть папір, а потім закрутіть, як фантик від цукерки. Це буде верхня частина голови.
   5. Там, де зроблені надрізи, сформуйте ноги відступивши 1—2 см от краю (для ступні), закручуйте папір в один бік. Зробіть декілька обертів.

         6. Так само закрутіть кінчик хвоста.
2    7. Із смужки зім’ятого паперу зробіть зубчастий гребінь шляхом відривання  зайвого паперу. Зробіть надрізи в нижній частині гребня й відігніть клапани в разні боки. Смажте їх клеєм. Приклей гребінь вздовж тулуба і хвоста.
8.     З невеличкого квадрата, сторона приблизно 5 см, сформуйте нижню щелепу. Приклей щелепу в середину голови. Динозаврик готовий.
 

-        -  Ну що ж, всі чудово справилися, тепер потрібно розмістити  динозаврика у вашій діорамі.

На цьому можна цикл занять завершити. А можна продовжити вивчаючи і створюючи різні види динозаврів. Створюючи цілі сюжетні композиції. Або навіть власні казки про життя динозаврів.

Немає коментарів:

Дописати коментар